Köpvillkor

Dessa köpvillkor gäller när du handlar varor och tjänster hos oss på Retrodungeon.se eller genom någon av våra andra säljkanaler.

1. Varor

RetroDungeon säljer främst begagnade retro tv-spel, alltså basenheter, konsoler, spel, kontroller och tillbehör för till exempel Nintendo NES 8-bit, Super Nintendo SNES, Nintendo 64, Nintendo Gamecube, Nintendo Wii, Nintendo Switch, Gameboy, Nintendo DS, Nintendo 3DS, Playstation 1, Playstation 2, Playstation 3, Playstation 4, Xbox Original, Xbox 360, Xbox One, Sega Master System, Sega Mega Drive, Sega Dreamcast, PC, Commodore och Atari. Alla begagnade varor som säljs gör vi rent, renoverar, kontrollerar och i de fall det krävs reparerar. Vårt sortiment utökas ständigt och nya varor läggs till varje dag. Begagnade varor är tydligt beskrivna som begagnade under produktbeskrivningen. Vi säljer dessutom nya spel och tv-spelsrelaterad merchandise som gosedjur, pussel, koppar, nyckelringar, ryggsäckar etc. Alla nya varor är tydligt beskrivna som nya under produktbeskrivningen.

2. Tjänster

Vi erbjuder tjänster som till exempel slipning och reparation av skivor, rengöring och reparation av basenheter, och byte av batteri i spel. Du betalar förutom priset för tjänsten även för returfrakten för att vi ska kunna skicka tillbaka varan till er. Frakten till oss löser och betalar du som kund själv. Här nedanför kan du läsa vilka villkor som gäller för varje tjänst:

2.1 Skivslipning

  1. Skivslipning innebär alltid en risk och skivor kan bli helt oläsliga efter en skivslipning. Vi avråder därför från att slipa skivor som fungerar och endast slipa skivor som inte går att använda. Skulle en skiva bli obrukbar så står vi inte för detta.
  2.  Vi kan tyvärr inte garantera att skivan blir spelbar. Kostnaden för skivslipningen debiteras även om skivan inte blir spelbar efter slipningen. I kostnaden för skivslipningen ingår: Vi prövar vi att slipa skivan 3 gånger, efter varje försök så kontrollerar vi så att skivan startar upp som den ska och att det går att börja spela. Vi har tyvärr ingen möjlighet att garantera eller verifiera att en skiva är helt spelbar.
  3. Olika basenheter ger olika resultat. Lasern i en basenhet som läser skivor kan bli dålig. Detta märks ofta först på slipade skivor eftersom dessa kommer en bit längre bort från lasern och där får en svagare laser problem med att läsa skivan. Så om en skiva fungerar på våra basenheter så kan det bli ett helt annat resultat på någon annan basenhet.

2.2 Reparation

Skulle vi inte klara av att reparera återbetalar vi kostnaden för reparationen men inte för frakten. Vissa reparationer har en fast avgift som alltid tas ut. Detta framgår vid beställning av respektive reparation.

3. Priser, moms och betalning

Priset för alla varor anges inklusive moms. När du betalar visas det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Företaget innehar F-skattesedel och tillämpar reglerna om vinstmarginalbeskattning (VMB) på begagnade varor.

3.1 Betalningssätt

På vår hemsida använder oss av Klarna Checkout där du som kund själv kan välja hur du vill betala. Du kan välja mellan att betala direkt eller vänta med betalningen till du har fått varan i din hand. När du handlar genom våra övriga säljkanaler så sker betalning genom de sätt som denna säljkanal erhåller.

4. Frakt & Leveranstid

Allt vi säljer finns i lager hos oss i Sverige och vi skickar normalt varan inom 1-2 arbetsdagar. Alla ordrar skickas med Postnord. Större paket över 2kg skickas med Postnord Mypack Collect och paket under 2kg skickas med Postnord Varubrev Förstaklass. Försändelser under 100gr och ett varuvärde under 100kr skickas med Postnord Porto Betalt.

4.1 Felaktiga adresser

Säkerställ att din adress stämmer i samband med köp, och kontakta oss snarast om du upptäcker något fel. Vi kan tyvärr inte skicka till andra adresser än de som registrerats i din order. Eventuella merkostnader som uppstår (som till exempel att en försändelse behöver skickas om) på grund av felaktig adress i samband med köp står du som kund för. Väljer du som kund att avbryta köpet på en försändelse som redan skickats och eventuellt kommit i retur till oss så behandlas detta som ett ångerrättsärende och en avgift för returfrakten kan komma att tas ut.

5. Ångerrätt

Din ångerrätt gäller under 14 dagar och börjar från den dag du tog emot varan.  Du har förbrukat din ångerrätt om du har brutit förseglingen eller spelat det spel eller den konsol som du erhållit.  Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Skulle varan bli skadad eller komma bort på grund av att du är vårdslös så förlorar du ångerrätten.

5.1 Retur

När ångerrätt utnyttjas betalas returfrakten av dig som köpare. Vi kan naturligtvis hjälpa till med att skicka ut en returfraktsedel till er via mail eller brev om ni så önskar. För paket över 2kg ligger kostnaden för retur genom oss på 149kr och för försändelser under 2kg så ligger kostnaden på mellan 49kr och 99kr.  Kostnaden för returfrakten dras av vid återbetalningen av varan. Vill du hellre sköta returfrakten själv så kan paketet skickas till: Retrodungeon Rådjursvägen 23 463 72 Lödöse info@retrodungeon.se 0760 – 24 62 44

5.2 Ej avhämtade paket och försändelser

För spårbara paket med ett ordervärde över 500kr och vikt över 2kg som inte hämtas hos ombud utgår en avgift på 199kr. Denna avgift täcker returfrakten och merkostnader som uppstår i samband med att paket inte hämtats ut. Mindre försändelser som skickas som varubrev omfattas inte av denna avgift. De är dock inte heller spårbara och eventuell förlust av paket under returfrakten av ej avhämtade varubrev eller portoförsändelser står du som kund för.

5.3 Återbetalning

Pengarna återbetalas så snart vi fått och gått igenom returen och säkerställt att varan är i samma skick som när den avsändes vilket vanligtvis tar 1-2 arbetsdagar. Skulle varan på något sätt vara skadad eller på annat sätt anses vara i ett sämre skick än när den avsändes så kan avdrag för detta komma att ske.

6. Garantier och Reklamation

6.1 Begagnade varor

Vi lämnar 3 månaders garanti på alla begagnade varor. Skulle du upptäcka ett fel så kontakta oss gärna direkt innan du skickar tillbaka varan. Beskriv så utförligt det går på vilket sätt varan inte fungerar och eventuella felkoder. Vill du reklamera varan på grund av ett fel så står vi naturligtvis för fraktkostnaden och bistår med att skicka ut returfraktsedel till er.

6.2 Nya varor

Vi lämnar 1 års garanti på alla nya produkter vi säljer. Hantering av garanti och reklamationsärenden kan variera från olika tillverkare och leverantörer. Vänligen kontakta oss så hjälper vi er med reklamationsärendet.

6.3 Transportskador

Transportskador ska anmälas inom 24 timmar efter att paketet har hämtats ut. Dokumentera skador på paket och varor med bilder som ni kan skicka in till oss i samband med reklamationen.

6.4 Återbetalning

Pengarna återbetalas så snart vi fått och gått igenom returen och säkerställt att varan är defekt eller skadad. Skulle det trots allt visa sig att varan är felfri så står du som kund för fraktkostnaden och ärendet hanteras som att ångerrätten har utnyttjats.